W Aglomeracji Śląskiej do dzisiaj mówiąc na autobusy komunikacji miejskiej mówi się, że jedzie się kzkgopem, ten Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego był odpowiedzialny za transport publiczny na terenie aglomeracji od 1991 roku. Co się zatem stało, że teraz już nie istnieje, choć w świadomości mieszkańców pewnie pozostanie na zawsze?
Historia KZK GOP
Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego powstał 19 września 1991 i miał na celu współpracę gmin w zakresie transportu zbiorowego w lokalnej społeczności. Na liniach KZK GOP istniała zawsze jedna taryfa biletowa, a dzięki takim rozwiązaniom, mieszkańcy nie musieli zastanawiać się do jakiego miasta jadą, wiedzieli, jakie autobusy będą ich obsługiwać. Istniało ponad 260 linii autobusowych, a łączna ich ilość wynosiła około 4,7 tys km. Szacuje się, że rocznie przewożonych było około 216 mln pasażerów. Do związku należało 30 gmin, ale nie były to wszystkie miasta aglomeracji śląskiej. Swoje osobne linie autobusowe miały Tychy. Jaworzno i Tarnowskie Góry. KZK GOP współpracowało z 32 podmiotami w zakresie dostarczania usług mieszkańcom śląska.
Zmiana KZK GOP w ZTM
W 2017 roku uchwałą zgromadzenia GZM został powołany Zarząd Transportu Metropolitarnego, który od 2019 roku przejął obowiązki KZK GOP (tym samym KZK GOP została postawiona w stan likwidacji). ZTM przejął obowiązki od 1 stycznia 2019 roku na całym terenie dawnego KZK GOPu oraz MZKP Tarnowskie Góry i MZK Tychy. Obecnie działa na terenie 56 miast i gmin, organizuje transport na około 460 linach i obsługuje prawie 7 tys. przystanków. Co ciekawe, każdego dnia na drogi aglomeracji śląskiej wyjeżdża ok. 1,5 tys pojazdów. Od czasów KZK GOP zostało poczynionych wiele udogodnień dla pasażerów. Moją oni na przykład śledzić rzeczywisty czas przyjazdu i odjazdu autobusu za pomocą Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, którego tablice wiszą na ponad 300 przystankach, a docelowo ma być ich ponad 550.
Informacje techniczne o ZTM
Obsługę linii komunikacyjnych Zarządu Transportu Metropolitarnego zapewniają spółki samorządowe z Katowic, Sosnowca, Tychów, Gliwic, Świerklańca oraz Tramwaje Śląskie, jak również 16 spółek prywatnych oraz konsorcja. Łącznie współprac na linii operatorzy-ZTM jest około 40. Dopiero ZTM udało się dogadać z Kolejami Śląskimi i poza standardowymi biletami oferowanymi przez ZTM, istnieje możliwość zakupienia metrobiletu, który upoważnia do korzystania z transportu w określonych strefach. ZTM ma za zadanie stale podnosić nie tylko jakość swoich usług, ale również modernizować i usprawniać całą sieć transportu na terenie aglomeracji. Na razie ujednolicony został System Informacji Wizualnej, czyli na wszystkich przystankach informacje z rozkładami jazdy autobusów czy tramwajów wyglądają tak samo.
No zmiana super, ale kiedy w końcu powstanie połączenie z Gliwic do Toszka?
ZTM kiedyś proponowało lepsze oferty biletowe, domyślam się że wzrost cen jest związany z ogólną drożyzną ale kiedyś było lepiej.
Może zdziwi Was to tak samo jak mnie. Zdecydowanie polecam lekturę.
Czekam na opinie. Zgadzacie się z tym tekstem?
Temat aktualny i uważam, że każdy powinien mieć na ten temat zdanie
Dzięki Tobie dowiedziałem się wielu nowych rzeczy.
Życzę Ci dużo sukcesów w dalszej karierze blogera.
Ten tekst to nie tylko ciekawa lektura, ale także zachęta do własnych przemyśleń.